TOP
Norrona w Hirtshals
Porady dla podróżujących, Transport

“Promem czy samolotem – Doradzamy jak dostać się na Wyspy Owcze”

Na Wyspy Owcze można się dostać na dwa sposoby – samolotem lub promem Smyril Line. Każda z opcji ma swoje wady i zalety. Sprawdź, które rozwiązanie wybrać i polegaj na naszym wieloletnim doświadczeniu

Jak dostać się Wyspy Owcze

Samolotem na Wyspy Owcze

Obecnie (lato 2018) na Wyspy Owcze latają dwie linie lotnicze. Farerska linia Atlantic Airways oraz od niedawna skandynawski SAS. Wszystkie samoloty lądują na jedynym lokalnym lotnisku międzynarodowym – Vagar. Atlantic Airways zapewnia połączenia z następującymi portami lotniczymi:

  • Kopenhaga (3 razy dziennie)
  • Edynburg  (2 razy w tygodniu)
  • Rejkiawik (3 razy w tygodniu)
  • Bergen (3 razy w tygodniu)
  • Billund (5 razy w tygodniu)
  • Aalborg (2 razy w tygodniu)
  • Nieregularnie odbywają się także loty do Lizbony, Barcelony i na Matlę. 
Samolot Atlantic Airways na lotnisku w Kopenhadze

Samolot Atlantic Airways na lotnisku w Kopenhadze


Choć mogłoby się wydawać, że zwiększona liczba lotów to dobra wiadomość dla pasażerów, to jednak diabeł tkwi w szczegółach.  Po wejściu na rynek samolotów SAS ceny wcale nie zmalały, a pojawiły się problemy, których wcześniej nie było.

Tym problemem jest pojawiający się coraz częściej (ale nie zawsze) brak możliwość łączenia podróży z Polski do Kopenhagi z podróżą z Kopenhagi na Wyspy Owcze na tak zwanym jednym bilecie. W czym rzecz? 

Jeden bilet lotniczy to jedna podróż pomimo wielu przesiadek i wielu przewoźników. W takim przypadku nie interesuje was czy lot z Warszawy do Kopenhagi się spóźni na kolejny etap Waszej podróży na Wyspy Owcze. Jeżeli tak będzie, to linia lotnicza, która wystawiła ten bilet (wzięła odpowiedzialność za cały lot)  na własny kosz wyślę Was następnym możliwym lotem na archipelag. Jeżeli jednak Wasza podróż na Wyspy Owcze będzie odbywać się na dwóch biletach (jeden na trasie Warszawa – Kopenhaga, a drugi na trasie Kopenhaga – Wyspy Owcze) to w przypadku spóźnienia się na drugi lot czeka Was konieczność kupienia kolejnego biletu. 

O ile przed wejściem linii SAS na trasie na Wyspy Owcze nie było problemu z wystawieniem jednego biletu na trasach z polskich miast na Wyspy Owcze z przesiadką w Kopenhadze, o tyle teraz SAS walcząc z konkurencją z Atlantic Airways, nie pozwala na łącznie swoich lotów z Polski do Kopenhagi z lotami Atlantic Airways na Wyspy Owcze. Pozwala jedynie na łącznie lotów obsługiwanych tylko przez swoje samoloty na obu trasach. W takim przypadku eliminuje z rynku możliwość przelotu na jednym bilecie z Polski na Kopenhagi  (SAS/LOT )i dalej na Wyspy Owcze samolotami Atlantic Airways, które są tańsze!

latarnia na wyspach owczych

Jak zatem kupić bilet lotniczy na Wyspy Owcze?

Na stronach Atlantic Airways nie kupcie lotu z Warszawy na Wyspy Owcze bo ta linia nie ma podpisanej umowy z LOT, więc nie może wziąć odpowiedzialności za całą podróż.  Możecie takiego zakupu dokonać na stronach SAS, ale skazujecie się na mniejszą liczbę połączeń i wyższe ceny. Stąd proponuję kupno biletu przez pośrednika typu Esky.pl, Fru.pl lub przez pośrednika internetowego typu SkyScanner lub Kiwi.com 

  Ważna uwaga 
Fru.pl czy Esky.pl czasami udaje im się połączyć bilety LOT/SAS do Kopenhagi i dalej na Wyspy Owcze Atlantic Airways. Czasami jednak nie.  Należy pamiętać, że ich usługa to 130 zł. Możecie też skorzystać z pośredników internetowych typu Skyscanner lub Kiwi.com. Problem z nimi jest jednak taki, że przy podóży więcej niż jednym przewoźnikiem to oni gwarantują połączenie biletów, a nie linie lotnicze. Jeżeli zatem kupicie od nich lot na „ich jednym bilecie” i samolot z Warszawy do Kopenhagi się spóźni, to gwarancja lotu przez nich oferowana sprowadza się do tego, że to ich pracownik będzie podejmował decyzję czy oddać Wam pieniądze za niedokończoną cześć trasy, czy też kupić następny lot. Wybierze oczywiście tańsza opcją, którą zazwyczaj jest zwrot pieniędzy.  

Jaką trasę wybrać?

Uwzględniając cenę, ilość połączeń oraz łatwość dotarcia do portu przesiadkowego, najlepszą opcją jest połączenie via Kopenhaga. Połączenia do Kopenhagi obsługiwane są z:

  • Warszawy (SAS, LOT) 
  • Wrocławia (SAS) 
  • Poznania (SAS)
  • Krakowa (Norwegian) 
  • Gdańska (SAS) 
  • Berlina (SAS, Easy Jet)

Można także rozpatrzeć połączenie do Malmo w Szwecji, a następnie transfer do Kopenhagi lotniskowym autobusem, a następnie pociągiem przez most nad cieśniną Sund. 
Z doświadczenia wiem jednak, że takie połączenie bardzo rzadko jest opłacalne. Ponadto, takie rozwiązanie niesie ze sobą ryzyko lotu na dwóch biletach. Nie polecam tej opcji.

Cena lotu na Wyspy Owcze

Ceny przelotu na trasie Warszawa/Wrocław/Poznań – Kopenhaga – Wyspy Owcze w obie strony to średnio wydatek około 2000 zł. Każdy lot poniżej tej ceny trzeba uznać za atrakcyjny.

Czas lotu na Wyspy Owcze

Z Kopenhagi samolot leci około 2,5 godziny. Oczywiście tylko i wyłączenie wtedy jeżeli pogoda na Owczych jest odpowiednia do lądowania. Wielokrotnie zdarza się bowiem, że samolot będąc już nad archipelagiem zawraca ze względu na nisku pułap chmur, który uniemożliwia lądowanie. Rozpoczynając podróż porannym lotem z Warszawy o 14:00 można być już na Wyspach Owczych.

Promem na Wyspy Owcze

Prom Norrona w porcie w Hirsthalls

Prom Norrona w porcie w Hirsthalls. Fot: Faroe.pl

Prom Norrona linii Smyril Line kursuje między portem Hirsthalls w Danii, a Torshavn na Wyspach Owczch i Seyðisfjörður na Islandii. Hirsthalls leży na północnym skraju półwyspu Jutlandzkiego. Do miejscowości prowadzi autostrada. Problemem jest fakt, że nie ma tam bezpośredniego połączenia z Polski komunikacją zbiorową. Opcją jest podróż rejsowym autokarem do Aalborg, skąd autobusem duńskiego przewoźnika można się dostać do Hirsthalls. Nigdy jednak nie próbowałem takiego rozwiązania. Jeżeli chcecie wiedzieć więcej o 

  • Ile kosztuje rejs na Wyspy Owcze przy różnych opcjach
  • Jaki jest rozkład rejsów
  • Jakie wybrać zakwaterowanie na promie,
  • Gdzie się stołować
  • oraz jak dojechać do terminala w Hirsthalls
    przeczytajcie artykuł: Prom na Wyspy Owcze – Wszystko co musisz wiedzieć

Podsumowanie

Mając na uwadze konieczność dostania się do Hirsthalls, cena podróży promem dla pasażera podróżującego w pojedynkę, jest porównywalna do ceny podróży samolotem. Opcja lotu samolotem jest krótsza i daje możliwość elastycznego wyboru daty powrotu. Prom takiej możliwości nie daje bo pojawia się na archipelagu raz bądź dwa razy w  tygodniu.  Prom to dobry wybór jedynie dla tych którzy chcą odbyć tą najdłuższą regularną trasę promową na świecie oraz dla tych, którzy muszą zabrać na archipelag własny samochód. Dużo bardziej jednak opłaca się wynająć auto na miejscu niż płacić za jego transport Norroną. 

Łukasz Łach

1 COMMENT
  • Krzysztof

    2 miesiące ago

    Chcialbym plynac z trojmiasta zaglowcem do wyspy borncholm potem do kopenhagi ,nastepnie przez kategat skagerrak isund na morze polnocne do wysp owczych ; ale nie ma takich rejsow

co myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ostatnie wpisy
Turystyczne pułapki na Wyspach Owczych
1
Wyspa Vágar
2
Wyspa Mykines
3