Promem czy samolotem – jak dostać się na Wyspy Owcze

31 października 2017


Na Wyspy Owcze można się dostać na dwa sposoby – samolotem lub promem Smyril Line. Każda z opcji ma swoje wady i zalety. Sprawdź, które rozwiązanie wybrać i polegaj na naszym wieloletnim doświadczeniu

Samolotem na Wyspy Owcze

Obecnie na Wyspy Owcze latają dwie linie lotnicze: farerska linia Atlantic Airways oraz, od niedawna, skandynawski SAS. Wszystkie samoloty lądują na jedynym lokalnym lotnisku międzynarodowym – Vágar  (IATA: FAE, far. Vága Floghavn, duń. Vágar Lufthavn) wybudowanym podczas II Wojny Światowej przez Brytyjczyków.

Samolot Atlantic Airways w locie
Foto: Łukasz Kaczorowski

Najważniejszą lotniczą bramą łączącą Wyspy Owcze ze światem jest Kopenhaga. To stamtąd wyrusza najwięcej połączeń zarówno linii Atlantic Airways jaki i SAS. Podobny status zyskało także lotnisko Paryż-Roissy-Charles de Gaulle, odkąd w 2019 roku Atlanitic Airawys rozpoczął  współpracę z Air France. Ze względu na swój charakter portów przesiadkowych (hubów lotniczych) to właśnie oba te lotniska obsługują większość ruchu pasażerskiego zmierzającego na Wyspy Owcze. Pozostałe porty lotnicze, z których można dostać się na archipelag to Edynburg , Rejkiawik, Bergen, Billund oraz Aalborg. Nie stanowią one jednak ciekawej alternatywy dla pasażerów lecących z Polski, gdyż w większości nie obsługują one połączeń z naszym krajem. Wyjątkiem jest jedynie Reykjavik, do którego z większości polskich miast latają tanie linie lotnicze. Połączenie na Wyspy Owcze via Rejkiawik wydaje się jednak karkołomnym przedsięwzięciem, ale z pewnością wykonalnym. Są jednak lepsze rozwiązania.

Lot na jednym lub wielu biletach

Brak bezpośredniego lotu z Polski na Wyspy Owcze sprawia, że zastanawiając się nad wyborem połączenia należy w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie na pytanie czy chcę lecieć na tak zwanym jednym bilecie lotniczym.  Jeden bilet lotniczy to formalnie jedna podróż pomimo wielu przesiadek i wielu przewoźników.

Dla przykładu rozpatrzmy lot z Warszawy na Wyspy Owcze z przesiadką w Kopenhadze. Mając jeden bilet na całą tę podróż nie interesuje nas czy lot z Warszawy do Kopenhagi się spóźni na kolejny etap podróży na Wyspy Owcze. Jeżeli tak będzie, to linia lotnicza, która wystawiła ten bilet (wzięła odpowiedzialność za cały lot)  na własny kosz wyślę Was następnym możliwym lotem na archipelag. Jeżeli jednak Wasza podróż na Wyspy Owcze będzie odbywać się na dwóch biletach (jeden na trasie Warszawa – Kopenhaga LOT-em, a drugi na trasie Kopenhaga – Wyspy Owcze SAS-em) to w przypadku spóźnienia się na drugi lot czeka Was konieczność kupienia kolejnego biletu. 

Wystawienie jednego biletu jest możliwe kiedy oba loty (lub więcej) realizowane są przez tego samego przewoźnika lub kiedy przewoźnicy mają ze sobą umowę.  Jeżeli nie chcecie się narażać na ryzyko, a także na uciążliwość ponownego nadawania bagażu w porcie przesiadkowym, powinniście szukać połączenia na jednym bilecie.  

Lot na wielu biletach to rozwiązanie nieco bardziej ryzykowne niż lot na jednym bilecie, jednak bardzo często tańsze, szczególnie dla osób rozpoczynających swoją podróż w Krakowie, Warszawie czy we Wrocławiu.

Jak kupić bilet lotniczy

Jeżeli rozpoczynacie lot z lotniska, z którego SAS obsługuje lot do Kopenhagi (Gdańsk, okresowo Wrocław, Warszawa i Poznań) to bez problemu zakupicie jeden bilet na całej trasie na stronach SAS. Co dość dziwne, pomimo wspólnego uczestnictwa w sojuszu Star Alliance SAS i LOT nie mają odpowiedniej umowy, która umożliwiałaby łączenie biletów obu przewoźników. Bardzo trudno zatem o wystawienie jednego biletu na połączenie, LOT-em z Warszawy do Kopenhagi a następnie SAS-em na Wyspy Owcze.

Alternatywą dla połączeń SAS na jednym bilecie są połączenia Atlantic Airways łączone z KLM lub Air France. Móżcie zatem na jednym bilecie polecieć na Wyspy Owcze z Warszawy lub z Wrocławia z przesiadką w Paryżu lub dwiema przesiadkami lotami KLM przez Amsterdam i Kopenhagę. Chcąc kupić te połączenia wchodzicie na stronę KLM lub Air France.

Jeżeli decydujecie się na lot z dwoma biletami to trzeba będzie je kupić od dwóch różnych przewoźników. Możecie tego dokonać na stronach internetowych tych przewoźników lub u pośrednika sprzedającego bilety lotnicze (szczegóły w dalszej części). Należy zaplanować wystarczająco długą przerwę między lądowaniem na lotnisku przesiadkowym, a kolejnym lotem. Przerwa powinna wystarczyć na odbiór bagażu oraz ponowne jego nadanie i przejście przez bramki bezpieczeństwa. Ta procedura nie dotyczy osób, które wybierają się na Wyspy jedynie z bagażem podręcznym. Przerwa powinna także uwzględniać możliwe spóźnienia pierwszego lotu.

Sporo osób zdecydowanych na podróż na dwóch biletach rozpatruje połączenie tanią linią lotniczą do Malmö w Szwecji, a następnie transfer do Kopenhagi i dalsza podróż lotniczą na Wyspy Owcze. Transfer między lotniskami możliwy jest autobusem firmy Neptunbus, której połączenia skorelowane są z lotami Wizzair lub autobusem  Flygbussarna z lotniska na dworzec kolejowy w Malmö, a następnie pociągiem przez most nad cieśniną Sund. Tego rodzaju rozwiązanie jest jednak szczególnie ryzykowne. Oprócz możliwości spóźnienia pierwszego lotu dochodzi także ryzyko utknięcia po szwedzkiej stronie. Zdarzają się bowiem przestoje w połączeniu kolejowym przez most nad Sundem.

 Rada: 

Jeżeli zawiłości związane z zakupem lotu są ponad Wasze siły to zawsze można skorzystać z usług firmy pośredniczącej w sprzedaży biletów lotniczych.  Jest ich bez liku, zarówno internetowych jak i stacjonarnych.  Korzystając z największych międzynarodowych platform internetowych sprzedających bilety lotnicze należy zwrócić uwagę na fakt, że sprzedają one kilkuetapowe połączenie lotnicze na jednym bilecie, jest to jednak bilet gwarantowany przez te platformy, a nie przez przewoźników lotniczych. Jeżeli zatem kupicie od nich lot na „ich jednym bilecie” i samolot z Warszawy do Kopenhagi się spóźni, to gwarancja lotu przez nich oferowana sprowadza się do tego, że to ich pracownik będzie podejmował decyzję czy oddać Wam pieniądze za niedokończoną cześć trasy, czy też kupić następny lot. Wybierze oczywiście tańsza opcją, którą zazwyczaj jest zwrot pieniędzy, a to oznacza, że skończycie podróż w Kopenhadze.

Cena lotu na Wyspy Owcze

Ceny przelotu na trasie Warszawa/Wrocław/Poznań – Kopenhaga – Wyspy Owcze w obie strony to średnio wydatek około 2000 zł. Każdy lot poniżej tej ceny trzeba uznać za atrakcyjny.

Czas lotu na Wyspy Owcze

Z Kopenhagi samolot leci około 2,5 godziny. Oczywiście tylko i wyłączenie wtedy jeżeli pogoda na Wyspach Owczych jest odpowiednia do lądowania. Czasami jednak zdarza się, że samolot będąc już nad archipelagiem zawraca ze względu na niski pułap chmur, który uniemożliwia lądowanie

Przylądek Kallurin na Wyspach Owczych

Promem na Wyspy Owcze

Samolot to nie jedyny sposób, aby dostać się na Wyspy Owcze. Opcją jest także prom. To opłacalny wybór jeżeli podróżujemy w większej grupie przywożąc na archipelag własny środek transportu. W innych przypadkach podróż promem wydaje się nieracjonalnym rozwiązaniem zarówno pod względem kosztów jak i długości podróży. Jednak czasami warto być nieracjonalnym, żeby przeżyć przygodę. A rejs Norröną obsługującą najdłuższą regularną linie promową na świecie z pewnością przygodą jest. Prom łączy Danię z Wyspami Owczymi i Islandią, choć jeszcze kilka lat temu na swej drodze Norröna zatrzymywała się także na Szetlandach, zamiennie w Scrabster w Szkocji oraz w Bergen w Norwegii.

„Nowa Norröna” jak mawiają Farerzy, została wprowadzona do służby w kwietniu 2003 roku. Wybudowano ją w stoczni w Lubece na zlecenie Smyril Line . Prom nie jest imponujący. Ma 165 metrów długości, 30 metrów szerokości i osiem pięter wysokości, z czego tylko jedno w całości przeznaczono na cele gastronomii i rozrywki. Na pozostałych piętrach rozlokowano kabiny (piętro 6 i 7), platformy do przewozu samochodów – łączenie 800 miejsc (piętro 3 i 4) oraz pomieszczenia maszynowni (piętro 1 i 2). Na pokładzie znajduje się 318 kabin, w których może podróżować 1500 pasażerów. 

Od 2011 roku trasa Norröny rozpoczyna się w Hirsthals w Dani, skąd po 36 godzinach i pokonaniu 580 mil morskich prom dopływa do Thórshavn na Wyspach Owczych, a następnie kieruje się do Seyðisfjörður na wschodnim wybrzeżu Islandii. Wypływając z Hirsthalls prom  płynie w kierunku Szetlandów. Czasami mija je od północy (wspaniała okazją żeby z bliska zobaczyć najdalej na północ wysunięty przylądek wysp brytyjskich –Muckle Flugga, a czasami płynie dokładnie przez ich środek. Zgodnie z informacjami na stornie przewoźnika, w sztormową pogodę portem przypłynięcia na Wyspach Owczych może być Runavík bądź Klaksvík. Zdarza się to jednak rzadko.

Rozkład rejsów Norröną

W sezonie wysokim (sezon niebieski – zazwyczaj jest to okres od początku czerwca do drugiej dekady sierpnia) połączenie na trasie Hirsthals – Thórshavn  dostępne jest dwa razy w tygodniu – we wtorki o 11:30 oraz w soboty o 15:30. Sobotnie połączenie jest szczególnie interesujące jeżeli chcecie połączyć zwiedzanie Islandii ze zwiedzaniem Wysp Owczych. Norröna przypływając do Thórshavn w niedzielę o 22:30 nie płynie bowiem dalej na Islandię. Po godzinie postoju rusza do Hirsthals, by powrócić do Torshavn w środę, tym razem z planem dalszej podróży do Seyðisfjörður. Macie zatem 3 dni na archipelagu na eksplorację (od 22:30 w niedziele do 18:00 w środę).  W pozostałych sezonach(szary – sezon zimowy, zielony – sezon niski, pomarańczowy – sezon średni) nie ma tak dogodnej możliwości łączenia pobytu na Wyspach Owczych z podróżą na Islandię. Szczegółowy rozkład rejsów na do znalezienia na stronie Smyril Line

Cena podróży Norröną

Cena podróży zależy od czterech elementów. Pierwszym z nich jest okres roku, w którym chcecie popłynąć. W Smyril Line rok podzielony jest na 4 okresy:

  • szary: (najtańszy) to styczeń, luty, marzec, listopad i grudzień,
  • zielony: kwiecień, koniec września i październik,
  • pomarańczowy: (najdroższy dla rejsów na Wyspy Owcze) to maj oraz początek czerwca, koniec sierpnia i większość wrzesień
  • niebieski: (najdroższy dla rejsów na Islandię) to czerwiec, lipiec i większość sierpień.

Wpływ na cenę ma także środek transportu, który z Wami płynie, a w zasadzie jego wymiary. Istotne znaczenie ma nie tylko wysokość auta, ale także jego długość! Za każdy 1 metr przekraczający 5 metrów długości auta będzie konieczność uiszczenia dodatkowej opłaty. W cenniku Smyril Line jest kilka kategorii środków transportu, którym przypisane są oczywiście różne ceny.:

  • auto do 1,9 m wysokości
  • auto do 2,5 m wysokości,
  • auto powyżej 2,5 m wysokości
  • auto z przyczepą kempingową
  • van o wysokości od 1,9 m do 2,5 m
  • kamper  powyżej 2,5 m wysokości
  • motocykl
  • rower

Nie bez znaczenia dla kosztów podróży Norröną jest także rodzaj zakwaterowania w jakim przyjdzie Wam spędzić podróż. Im bardziej komfortowo tym drożej. Najtańsze są kuszety, o których więcej informacji w poniższej ramce. Dostępne są także kabiny 4-osobowe (z oknem i bez), 3 osobowe (z oknem i bez) oraz 2 osobowe (z oknem i bez) w wersji dwoma łóżkami oraz  z łóżkiem podwójnym. Do dyspozycji są także kabiny 1-osobowe, w ich przypadku są to jedynie kabiny z oknem. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem są kabiny 4-osobowe bez okna. Rodziny z dziećmi mogą zarezerwować specjalne kabiny rodzinne. Są także kabiny dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na wyposażeniu mały tv, dwie szafki dla 4 pasażerów, łazienka z toaleta, łóżka są wygodne, oczywiście piętrowe, w cenie pościel + ręczniki. Kabina z oknem posiada ponadto lodówkę. Na Norrönie można znaleźć także kabiny typu Lux oraz Suite. Oferta jest zatem bardzo szeroka i każdy znajdzie coś dla siebie.

Kalkulując podróż  Norröną warto zwrócić uwagę na koszty wyżywienia.  Dokonując rezerwacji możecie jednocześnie zarezerwować posiłki w wybranej restauracji lub kafeterii. Możecie, ale nie musicie. Jeżeli zechcecie skorzystać jednak z tej opcji będąc już na pokładzie to ceny będą średnio o 15% wyższe.

Przykładowa kalkulacja ceny za podróż promem na Wyspy Owcze

Załóżmy, że wybieramy się na Wyspy Owcze na 7 dniowy pobyt na początku lipca wraz z rodziną (2 osoby dorosłe + 2 dzieci w wieku 13 i 15 lat). Podróżujemy Skodą Octavią Combi, będziemy zakwaterowani w kabinie 4 – osobowej bez okna. Zakładamy, że nie będziemy stołować się w promowych restauracjach. W takim przypadku koszt podróży w dwie strony wyniesie od 1340 euro. Jeżeli tak samo skonfigurowaną podróż chcielibyście odbyć w sezonie pomarańczowym to koszt wzrośnie do 1710 euro

 WSKAZÓWKA 
Najłatwiejszym sposobem na kalkulację ceny jest wypełnienie formularza rezerwacji na stronach internwtowych Smyril Line. Również tam najtaniej dokonanie zakupu biletu. Można posiłkować się pomocą polskich pośredników, cena będzie jednak wyższa.


Podsumowanie

Mając na uwadze konieczność dostania się do Hirsthalls, cena podróży promem dla pasażera podróżującego w pojedynkę, jest porównywalna do ceny podróży samolotem. Opcja lotu samolotem jest krótsza i daje możliwość elastycznego wyboru daty powrotu. Prom takiej możliwości nie daje bo pojawia się na archipelagu raz bądź dwa razy w  tygodniu.  Prom to dobry wybór jedynie dla tych którzy chcą odbyć tą najdłuższą regularną trasę promową na świecie oraz dla tych, którzy muszą zabrać na archipelag własny samochód. Dużo bardziej jednak opłaca się wynająć auto na miejscu niż płacić za jego transport Norroną. 

Łukasz Łach

guest
2 komentarzy
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Krzysztof

Chcialbym plynac z trojmiasta zaglowcem do wyspy borncholm potem do kopenhagi ,nastepnie przez kategat skagerrak isund na morze polnocne do wysp owczych ; ale nie ma takich rejsow

Krzysztof

Chcialbym plynac z trojmiasta zaglowcem do wyspy borncholm potem do kopenhagi ,nastepnie przez kategat skagerrak isund na morze polnocne do wysp owczych ; ale nie ma takich rejsow