Parking przy Kvivik na Wyspach Owczych

Jazda samochodem po Wyspach Owczych

18 grudnia 2020

Zmotoryzowanych turystów czeka na Wyspach Owczych kilka niespodzianek. Są nimi świetnie rozwinięta infrastruktura drogowa z licznymi, długimi tunelami, przeprawy promowe, tańsze niż w Danii paliwo, ale z brakiem w sprzedaży benzyny bezołowiowej Pb 95, inne niż w Danii limity prędkości, specyficzne obyczaje miejscowych kierowców oraz … wszędobylskie owce, często spacerujące środkiem szosy.

System komunikacji na Wyspach Owczych

Nawierzchnie głównych dróg są doskonałej jakości. Boczne szosy to z reguły drogi jednopasmowe z mijankami. Wiele z nich jest krętych i bardzo stromych – ich pokonanie wymaga wzmożonej uwagi. Na archipelagu jest ok. 600 km utwardzonych dróg kołowych. Najgęstsza sieć znajduje się na dwóch największych wyspach: Streymoy i Eysturoy. Najwyżej położona szosa odchodzi od drogi nr 10 Tórshavn-Vestmanna i wyprowadza w pobliże wierzchołka Sornfelli (749 m n.p.m.), gdzie znajduje się stacja radarowa NATO (charakterystyczne białe kopuły widoczne z oddali). Wyznaczają ją tyczki. Niektóre wyspy łączą groble, jest także jeden most – Sundabrúgvin – spinający brzegi Streymoy i Eysturoy. Pomiędzy ważniejszymi wyspami uruchomiono także komunikację promową, obsługiwaną przez państwową firmę SSL. Na przystanie warto przyjeżdżać z wyprzedzeniem (co najmniej 20-30 min.). Nie wszystkie wyspy są dostępne dla samochodów, choć zmienia się to wraz przesunięciami promów między poszczególnymi trasami. Obecnie (wiosna 2020) nie ma możliwości transportu auta na Fugloy, Svínoy, Koltur, Mykines, Skúvoy, Stóra Dimun i Lítla Dimun. W najbliższym czasie zapewne zniknie możliwość transportu samochodu także na Nólsoy.

Wjazd do tunelu na Wyspach Owczych
Tunel na Wyspach Owczych

Przepisy drogowe na Wyspach Owczych

Przez cały rok obowiązuje nakaz jazdy ze światłami mijania. Kierowca i wszyscy pasażerowie muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. Dzieci należy przewozić w fotelikach. Obowiązują następujące ograniczenia prędkości: w obszarze zabudowanym – do 50 km/h, poza obszarem zabudowanym – do 80 km/h, samochody osobowe z przyczepą – do 50 km/h, samochody osobowe z przyczepami turystycznymi – do 60 km/h. Nawet niewielkie naruszenie limitów wiąże się z wysokimi mandatami.

Jeśli dozwolona prędkość zostanie przekroczona o 30 km/h, następuje odebranie prawa jazdy. Jeżdżąc po wyspach można odnieść wrażenie, że policja nie istnieje. Nic bardziej mylnego. Farerscy stróże porządku patrolują drogi w nieoznakowanych samochodach lub na motocyklach. W niektórych miejscach można spodziewać się wzmożonych kontroli. Dotyczy to szczególnie odcinka drogi między lotniskiem a miejscowością Miðvágur, a także dróg dojazdowych do osady Kollafjørður.

Parkowanie na Wyspach Owczych

Parkowanie w Tórshavn i Klaksvík jest poddane ograniczeniom. Mototuryści muszą się zaopatrzyć w parking disc czyli naklejkę z “zegarem”, którą trzeba umieścić w dolnym rogu szyby przedniej. Zegar jest nastawiany na godz. przybycia na parking. Parking disc można bezpłatnie otrzymać w bankach, biurach informacji turystycznej czy stacjach benzynowych. Jego brak grozi utratą 200 kr.

Ceny paliw na Wyspach Owczych

Na Wyspach Owczych nie ma w sprzedaży benzyny bezołowiowej Pb 95, a jedynie Pb 98. Paliwa są tańsze niż w Danii, stąd nie warto napełniać baku na kontynencie. Koszt benzyny Pb 98 to 9,19 kr/l, diesla 7,64 kr/l (wiosna 2020).

Kultura jazdy

Farerzy to dobrzy i kulturalni kierowcy. Jedynym grzechem tubylców jest niechęć do używania kierunkowskazów. No i gadulstwo. Jeśli dwóch jadących z naprzeciwka znajomych Farerów spotka się na bocznej, wąskiej drodze, często zatrzymują się na pogawędkę, blokując przejazd. Trzeba cierpliwe poczekać, aż skończą.

Tunele na Wyspach Owczych

W kategorii długości tuneli na głowę mieszkańca Wyspy Owcze przegoniły już dawno resztę świata. Wybudowano tu 20 tuneli (wiosna 2020), a w budowie są kolejne. Dwa spośród nich to tunele podoceaniczne: Vágartunnilin (4940 m długości) łączy Streymoy z Vágar oraz oddany w 2006 roku Norðoyatunnilin łączący wyspy Eysturoy i Borðoy (6186 m długości). Już wkrótce do użytku zostanie oddany kolejny podoceaniczny tunel – Eysturoyartunnilin (11 238 m długości). Będzie to jedyny na świecie tunel z rondem po powierzchnią oceanu. W nieodległych planach są tunele łączące system komunikacyjny wysp centralnych z głównymi wyspami peryferyjnymi (Sandoy – ponad 10 km długość, Suðuroy – ponad 22 km długości). Oprócz nowoczesnych konstrukcji na archipelagu jest także kilka tuneli budowanych w latach 60-tych i 70-tych, które mogą budzić przerażenie. To jednopasmowe tunele z mijankami umożliwiającymi ruch w obu kierunkach, w których Farerzy czują się bardzo swobodnie, turyści zaś zupełnie sobie nie radzą. Problemem jest oszacowanie czy samochód nadjeżdżający z naprzeciwka, który ma pierwszeństwo przejazdu, jest na tyle blisko, że należy już schować się w mijance (występują co 100 m). Taki szacunek jest tym trudniejszy, że te tunele są nieoświetlone, bardzo wąskie i niskie.

Wjazd do tunelu na Wyspach Owczych
Przejeżdżając przez tunel z mijankami (zatokami) w kierunku bez pierwszeństwa przejazdu, należy unikać przemieszczania się w grupie aut, tylko zachować ponad 100 metrową odległości miedzy nimi. W mijance mieszczą się zazwyczaj jedynie 2-3 pojazdy. Dodatkowo, może zdarzyć się sytuacja, że jakieś auto jest tam już zaparkowane. Jadąc w grupie 3 aut z pewnością pojawią się problemy przy jednoczesnej próbie wyjazdu do mijanki co w konsekwencji skończy się zatorem

Mijanki na Wyspach Owczych

Mijanki występują nie tylko w tunelach. Jest ich sporo na drogach peryferyjnych, gdzie ze względu na niskie natężenie ruchu, wybudowano wąskie drogi z mijankami służące do ruchu w obu kierunkach. Zazwyczaj mijanki zbudowane są tylko z jednej – strony jezdni (prawej). Zasadą jest, że do mijanki zobowiązane jest zjechać auto mające bliżej do swojej mijanki. Jeżeli najbliższa mijanka znajduje się z lewej strony to nie wolno do niej zjeżdżać. Jest to mijanka przeznaczona dla auta jadącego z naprzeciwka. 

Zderzenie z Owcą

Na Wyspach Owczych żyje ponad 70 tyś owiec, które pasą się wolno na całym archipelagu. Nierzadko, w poszukiwaniu świeżej trawy lądują także na skraju farerskich szos. Po przejechaniu kilkunastu kilometrów po lokalnych drogach można nabrać przekonania, że w owczym zachowaniu nie ma nic nieracjonalnego i z pewnością nie wejdą po koła nadjeżdżającego auta. Nic bardziej mylnego. Zderzenia z owcą zdarzają się dość często. W takim przypadku kierowca nie tylko otrzyma mandat, ale także będzie zmuszony zrekompensować właścicielowi utratę owieczki, a to koszt około 3000 DKK.

Jeżeli przytrafi Wam się taki przykry wypadek koniecznie dzwońcie na specjalny numer farerskiej policji (jednostka policji drogowej w Tórshavn – 00298 351448) lub na telefon alarmowy 112.

Warto obejrzeć przed wyjazdem autem na Wyspy Owcze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments