• Rotator
  • Rotator
  • Rotator
  • Rotator
  • Rotator
  • Rotator
  • Rotator
Promem na Wyspy Owcze
Ogólne warunki przewozu

Informacje o statku
„Nowa Norrona” jak mawiają farerowie, została wprowadzona do służby w kwietniu 2003 roku. Wybudowano ją w stoczni w Lubcece na zlecenie Smyril Line - kompanii należąca w większości do rządu Wysp Owczych. Prom nie jest imponujący. Ma 165 metrów długości i 30 metrów szerokości. Na pokładzie znajduje się 318 kabin, w których może podróżować 1500 pasażerów.

Ci z was, którzy mieli okazje podróżować promami pływającymi po Bałtyku będą rozczarowani. 8 pięter wysokości, z czego tylko jedno w całości przeznaczono na cele gastronomii i rozrywki. Na pozostałych piętrach rozlokowano kabiny (piętro 6 i 7), platformy do przewozu samochodów - łączenie 800 miejsc (piętro 3 i 4) oraz pomieszczenia maszynowni (piętro 1 i 2).

Trasa Norrony
Norrona obsługuje najdłuższą regularną linie promową na świecie, łącząc Danie z Wyspami Owczymi i Islandią. Co roku zmienią się jednak jej trasa. Jeszcze kilka lat temu, na swej drodze Norrona zatrzymywała się także na Szetlandach, zamiennie w Scrabster w Szkocji, a także w Bergen w Norwegii. Sprawiało to, że podróż na Islandię trwała ponad 6 dni. W tym roku zarząd Smyril Line postanowił się skoncentrować na transporcie między portami docelowymi. Osobiście się temu nie dziwię. Kilka lat temu jako jedyny pasażer wysiadałem na Szetlandach w drodze z Wysp Owczych. Z drugiej strony żałuję że Norrona nie pływa wciąż przez Bergen. Dużo łatwiej dostać się tam z Polski niż do portów na duńskiej Jutlandii. Farerowie i Islandczycy mający olbrzymie związki z Norwegią dość głośno narzekają na brak połączenia z Norwegią, należy się więc spodziewać, że wkrótce połączenie przez Bergen zostanie przywrócone.

W 2011 roku trasa Norrony rozpoczyna się w Hirsthals w Dani, skąd prom płynie do Torshavn na Wyspach Owczych, a następnie do Seyðisfjörður na wschodnim wybrzeżu Islandii. Wypływając z Hirsthalls prom nie kieruje się jednak najkrótszą drogą wprost na Wyspy Owcze, lecz płynie wzdłuż południowych wybrzeży Norwegii. Ma to swoje dobre strony, bo dłużej pozostaje się pod zasięgiem standardowej sieci GPS. Następnie płynie w kierunku Szetlandów. Czasami mija je od północy (wspaniała okazją żeby z bliska zobaczyć najdalej na północ wysunięty przylądek wysp brytyjskich – Muckle Flugga, a czasami płynie dokładnie przez ich środek. Ot taki farerski luz, który można dostrzec wszędzie). Zgodnie z informacjami na stornie przewoźnika, w sztormową pogodę portem przypłynięcia na Wyspach Owczych może być Runnavik bądź Klaksvik. Zdarza się to rzadko, aczkolwiek słyszałem o takim przypadku.Na obecnej trasie między Hirsthalls a Torshavn, Norrona pokonuje około 580 mil morskich, co zajmuje jej 38 godzin.
Na 5 pokładzie znajduje się interaktywna mapa, na której możecie odczytać aktualną pozycję Norrony.


Cena podróży

Kalkulacji ceny dokonuje się w 3 krokach. Dokonamy takiej kalkulacji dla osoby dorosłej podróżującej bez samochodu, w dwie strony, w kabinie 4 osobowej, w okresie niebieskim

Krok 1 - Cena przewozu pasażerów (+ samochód)
Cena zależy od okresu, w którym chcecie popłynąć. W Smyril Line rok podzielony jest na 3 okresy: szary (najtańszy), pomarańczowy oraz niebieski (najdroższy). Nalezy zwrócić uwagę przy kupnie biletu na samochód. W przeciwieństwie do innych operatorów promowych Smyril Line stosuje większą opłatę dla samochodów już od 1,9 m wysokości.  Cena dla naszego przykładowego podróżnego to 78 euro w jedną stronę, czyli 156 euro w dwie.

Krok 2 - Cena kabiny
Ceny kabin również różnicowane są ze wzgledu na okres, w których chcecie płynać. Ponadto ceny różnicowane są ze względu na ilość łóżek oraz fakt posiadania okna. Najtańsze są miejsca w kabinach 4 - osobowe bez okna. Polityka Smyril Line jest taka, że w pierwszej kolejności wypełniają pasażerami te kabiny, które są już zajęte. To znaczy, że jeżeli płyniecie we trójkę to na pewno kogoś wam jeszcze do kabiny podrzucą. W kabinach panuje standard hotelowy. Kabina 4 - osobowa to dobra opcja mając na uwadze stosunek jakości do ceny. Miejsce w kabinie 4 - osobowej to koszt 55 euro w jedną stronę, czyli 110 w dwie. Jeżeli szukacie oszczędności, to można te pieniądze zaoszczędzić spędzając podróż w kuszecie.

Krok 3 - Opłaty dodatkowe
W 2011 roku wprowadzoną 3 dodatkowe opłaty, które wliczają się w cenę biletu promowego. Kalkulując cenę biletu samemu, można to łatwo przeoczyć, gdyż na stronie z cenami przewozu, brak informacji o opłatach dodatkowych. Kształtują się one następująco:

  • Opłata paliwowa (Oil fee to the Faroe Islands) – 20 euro od osoby w każdą stronę
  • Podatek od wyjazdu w Wysp Owczych (Faroese Departure tax) – 16 euro od osoby w drodze z Wysp Owczych
  • Opłata rezerwacyjna (Booking Fee) – rezerwując przez pośrednika (w Polsce to Petpolonia), naliczona będzie opłata 20 euro za osobę i rezerwację. Rezerwacja to kluczowe słowo. W oczach Petpoloni kupując bilet w dwie strony dokonuje się dwóch rezerwacji. Inaczej to tego zagadnienia podchodzą konsultanci Smyril-Line, o których bilety kupuje się za pośrednictwem web-chatu. Więcej informacji poniżej. Opłata rezerwacyjna przy rezerwacji bezpośrednio w Smyril Line to 10 euro za osobę i rezerwacje ( rezerwując bilet w dwie storony płaci się tylko raz)

Wysokość opłat dodatkowy dla naszego pasażera to 20 euro x 2 + 16 euro + 10 euro = 66 euro
Łączna cena 66+110 + 156 = 332 euro

Kosztem, z którym trzeba się liczyć, jest także koszt wyżywienia, o którym będę pisał poniżej. Można przyjąć, że przy dużym zaparciu i jedzeniu suchego prowiantu lub improwizowaniu z grzałką, to około 200 DKK czyli 100 zł. Mając na uwadze koszty dojazdu do Hirsthalls, do którego trudno się dostać z Polski komunikacją zbiorową, koszty promu są porównywalne z kosztem biletu lotniczego kupionego odpowiednio wcześniej.


Jak kupić bilet

Najprościej przez pośrednika, którym w Polsce jest firma PetPolonia. Tej opcji jednak nie polecam gdyż jest najdroższa. PetPolonia pobiera wyższą opłatę rezerwacyjną to tego naliczą ją dwukrotnie – za podróż w jedną i drugą stronę. Dlatego polecam kupno biletu bezpośrednio od Smyril Line za pośrednictwem czatu. To opcja dla porozumiewających się po angielsku. Należy wejść na stronę www.smyrilline.com, następnie skontaktować się z pracownikiem za pośrednictwem web-chatu. Otrzymacie Państwo adres mailowy na, który należy przesłać informację niezbędne do rezerwacji:

• Data wypłynięcia
• Imię i nazwisko, data urodzenia, numer paszportu• Ewentualnie numer rejestracyjny samochodu oraz jego wysokość.
• Rodzaj zakwaterowania

Po przesłaniu powyższych informacji do pracownika Smyril Line, otrzymujecie na adres mailowy dokument rezerwacyjny oraz numer rachunku bankowego na, który należy dokonać przelew. Trudność może stanowić fakt, że walutą przelewu są korony duńskie (DKK). Dokonując przelewu z konta złotówkowego i nigdy nie zna się ostatecznego kursu przewalutowania. Jest więc pewne, że przelana kwota na konto przewoźnika będzie nieprawidłowa. Większość kont internetowych oferuje jednak możliwości wskazania dowolnej waluty w jakiej ma być dokonany przelew. To rozwiązuje problem.Po zaksięgowaniu kwoty na koncie, mailowo zostanie do was przesłany bilet.

Prawidłowy numer rachunku to:
Bank Nordik,
Húsagøta 3,
FO-110 Tórshavn
SWIFT/BIC code: FIFBFOTX
IBAN code: FO11 6460 0004 9322 01

 

Zakwaterowanie na promie

Kuszety

To dość osobliwe miejsce. Wszystkie kuszety znajdują się na pokładzie numer 2, czyli poniżej poziomu wod. Ma to swoje zalety, bo nie buja. Standardowa kuszeta to małe pomieszczenie, w którym znajduje się 9 łóżek (3 x 3-piętrowe łóżko). Łóżka są spore, służą więc także do przechowywania bagażu. Kuszety, umieszczone są w modułach - po 5 kuszet w jednym module. Na każdy moduł przypadają dwie łazienki, osobno dla każdej płci. W każdej łazience dwa prysznice oraz 3 toalety.

Rada:
Decydując się na kuszetę, podczas rezerwacji zaznaczcie, że nie chcecie spać na 3 piętrze łóżka. Za względu na odległość łózka od sufitu, trzeba się tam wciskać. Najlepszą kuszety te to z numerami od 2601 do 2648. Znajdują się na ternie jednego modułu, a w każdej kuszecie zamiast łóżek 3 - piętrowych znajdują się 2 - piętrowe. Mniej ludzi, więcej miejsca.

Kabiny
Dostępne są kabiny 4- osobowe (z oknem i bez), 3 osobowe (z oknem i bez) oraz 2 osobowe. Najtańsze są oczywiście kabiny 4-osobowe bez okna. Na wyposażeniu mały tv, dwie szafki dla 4 pasażerów, łazienka z toaleta, łóżka są wygodnę, oczywiście piętrowe, w cenie pościel + ręczniki. Kabina z oknem posiada ponadto lodówkę. Na Norronie można znaleźć także kabiny typu Lux oraz Suite.
Więcej informacji


Gdzie znajduje się terminal w Hirsthalls
Więcej informacji

 

Jak wygląda odprawa w Hirsthalas – pasażer pieszy
Z wydrukowanym biletem należy udać się do budynku odpraw na terminalu w Hirsthals maksymalnie na godzinę przez odpłynięciem promu. Przy pulpicie, pokazując bilet otrzymacie kartę pokładową oraz klucz do kabiny.


Jak wygląda odprawa w Hirsthalss – pasażer zmotoryzowany

Z wydrukowanym biletem należy stawić się w kolejce samochodowej maksymalnie na 2 godziny przed odpłyniciem. Osobne kolejki dla samochodów poniżej i powyżej 1,9 m wysokości. Wydruk kart pokładowych oraz kluczy do kabin odbywa się na w budkach na terenie placu kolejkowego. Na prom może wjechać tylko samochód z kierowcą. Pozostali pasażerowie samochodu kierowani są do wejścia dla pieszych.


Jedzenie na promie

  • Norröna Buffet Restaurant
    To rodzaj bufertu, w którym płacisz za wejście i jesz do woli. Napoje nie są wliczone w cenę, a ceny kształtują się nastepująco: 25 euro za menu obiadowe, 12 euro za menu śniadaniowe
    Więcej informacji

  • Simmer Dim
    Najdroższa opcja. Danie dani to około 40 euro
    Więcej informacji

  • Cafetria
    Najtańszą opcja spośród wszystkich oferowanych jest jedzenie w Cafeterii. Danie dnia to koszt około 9 euro.
    Dość osobliwe wyceniane jest to śniadanie. Płaci się za każdy plasterek sera czy wędliny.
    Więcej informacji

 

Kawiarnie, kluby
Życie nocne na Norronie nie istnieje. Płynąłem Norroną kilkanascie razy i nigdy nie byłem świadkiem jakiejkolwiek imprezy.  Po 24:00 jest pusto w kawiarniach i klubie. Towarzystwo znajdzie się jedynie na Sun Decku.

  • Naust Lounge
    Nuda i drogo
    Więcej informacji
  • Saga Café
    Stosunkowo niedroga kawa. Atrakcją jest polska obsługa.
    Więcej informacji
  • Sky Bar
    Zdecydowanie najbardziej wesołe miejsce na pokładzie i najlepsze miejsce na poznanie Grenlandczyka i Polaka także
    Więcej informacji


Zakupy, alkohol, prezenty
Limity wwożonych papierosów i alkoholu

 

Przydatne informacje

  • Internet
    Istnieje możliwość połączenie internetowego. Jest to jednak połączenie satelitarne. Koszt około 50 DKK za 15 minut.

  • Telefon
    W momentach, w których nie będziemy w zasięgu lądowych stacji bazowych, na naszych telefonach komórkowych pojawi się napis MCP.  To nazwa operatora satelitarnego. Minuta rozmowy wychodzącej to koszt 15 zł, przychodzącej 10 zł, a SMS 5 zł.

  • Lekarz
    Na statku nie ma lekarza. Dwóch członków załogo jest przeszkolonych do udzielania pierwszej pomocy. W razie problemów należy zgłaszać się do recepcji na 5 pokładzie.
  • Choroba morska
    W razie problemów z chorobą morską należy zgłaszać się do recepcji na 5 pokładzie, gdzie za darmo otrzymacie leki.

  • Palenie papierosów
    Palenie możliwe jest tylko na otwartych pokładach. Papierosy do kupienia w każdej chwili w recepcji
  • Poczta
    W recepcji znajduje się farerska skrzynka pocztowa.

 

 

Norrona w filmie promocyjnym:

Kuszeta:

 

 

 

 

 

 

 

 


Sklep:


Cafeteria:

 

Sun deck:

 

 

 

PASAEROWIE
Zgodnie z zaleceniami Unii Europejskiej 98/41, dekretem prezydialnym Islandii i miedzynarodowymi ustaleniami organizacji SOLAS w celu
dokonania rezerwacji naley podac nastepujace dane:
1.1 imie i nazwisko wszystkich podrónych,
1.2 numery paszportów wszystkich podrónych
1.3 daty urodzenia (wane w przydzielaniu zniek)
1.4 marke, model i numer rejestracyjny pojazdu,
1.5 trasy, terminy rejsów
1.6 rodzaj rezerwowanych swiadczen (np. kuszeta lub kabina)